Interzorg besteedt de was niet meer uit

Regio - Interzorg, zorgverlener in Noord- en Midden-Drenthe, wordt vanaf 2020 huurder van het nieuw te bouwen multifunctioneel en duurzaam gebouw op het Messchenveld in Assen, van waaruit zij onderscheidende facilitaire diensten gaat organiseren die het mogelijk maken cliënten te ondersteunen hun eigen leven voort te zetten. Eén ervan is een eigen wasserij.

Met achthonderd cliënten, verdeeld over appartementen op diverse locaties, heeft Interzorg veel wasgoed. Als dit thuis gewassen moet worden, zijn hier wel zeshonderd wasbeurten per dag voor nodig. Behalve beddengoed, handdoeken en uniforms van de medewerkers gaat het ook over persoonlijke kledingstukken. Die fijne broek, gekocht ter gelegenheid van de bruiloft van een kleindochter, of die kleurige jurk uit die leuke boetiek. Waar blijven die als ze gewassen moeten worden en wanneer zijn ze weer terug?

Essentieel thema

Voor Interzorg is de was een essentieel thema in de zorgverlening. Zij kiest daarom voor een eigen wasserij met een geavanceerd en geautomatiseerd wassysteem waardoor cliënten kunnen blijven dragen wat ze willen. Door alle kledingstukken te voorzien van een onzichtbare chip met informatie over eigenaar en wasproces, krijgt alle was de goede behandeling, raken er minder kledingstukken zoek en heeft de cliënt zijn of haar eigen fijne, vertrouwde kleding snel weer terug.

Groen

De eigen wasserij maakt gebruik van een eigen watervoorziening, waterzuiveringsinstallatie, zonne-energie en er wordt restwarmte opgeslagen en hergebruikt. Zo wordt de schone kleding voorzien van een ‘groen randje’ waarbij geen druppel stadsenergie wordt gebruikt. Het meest unieke is misschien wel dat Interzorg alleen gaat betalen voor iedere kilogram schóón wasgoed. Er wordt dus niets geïnvesteerd. De complete wasserij blijft namelijk eigendom van Laundry Use.