Hoogeveen en Assen traag met beantwoorden van vragen

Regio - De gemeenten Hoogeveen en Assen zijn de enige twee Drentse gemeente die er niet in slagen om een vraag van een burger binnen twee werkdagen te beantwoorden. Dat blijkt uit het onderzoek Bereikbaarheid Gemeenten, dat voor het vijfde jaar op rij is uitgevoerd door Wij Verdienen Beter.

Steeds meer gemeenten geven 'op tijd' antwoord op vragen van burgers. Ruim acht op de tien regio's weet een eenvoudige vraag die per mail is gesteld binnen twee werkdagen te beantwoorden. Dat is de termijn waarbinnen overheidsorganisaties volgens hun eigen gedragslijn antwoord moeten geven vragen van burgers. In 2018 lukte slechts zes op de tien gemeenten dit.

Dat meldde belangenorganisatie Wij Verdienen Beter. Initiatiefnemer Peter van de Wijngaart onderzocht de online bereikbaarheid van Nederlandse gemeenten. In totaal 14 procent van de gemeenten was te laat met het beantwoorden van de vraag. Bij 38 gemeenten moest de vraag na 4 weken worden herhaald omdat nog geen antwoord was ontvangen. Van 7 gemeenten werd in het geheel geen antwoord ontvangen op de eerste of de tweede e-mail.

Aa en Hunze, Borger-Odoorn, Coevorden, Meppel, Midden-Drenthe en Noordenveld  behoren tot de 119 gemeenten die op alle punten van het onderzoek positief scoorden.