Vijf jaar Repair Café Beilen

Beilen - Bij het Repair Café in de bibliotheek in Beilen is het altijd gezellig druk, maar vandaag hadden de vrijwilligers en het bestuur iets te vieren. Het Repair Café bestaat vijf jaar en dus was er vanmorgen eerst tijd voor koffie met cupcakes en toespraken van voorzitter Paul de Melker en wethouder Erjen Derks.

Op 9 november 2014 werd het Repair Café in Beilen opgericht door Harry Wijermars, Catrien Venema, Jan Alards en Henk de Noord. Paul de Melker: ‘Met het oog op duurzaamheid leek het de oprichters goed om in Beilen een plek te creëren waar mensen hun spullen konden laten repareren. Er is flink aan de weg getimmerd en het was al snel een groot succes. In de afgelopen vijf jaar zijn er zo’n 1100 spullen aangeboden, waarvan 71 procent ook gerepareerd kon worden. Dat heeft uiteraard veel tevreden klanten opgeleverd en over het aantal bzoekers hebben we dan ook niets te klagen.’

Koffiezetapparaten en rollators

Koffiezetapparaten zijn volgens de cijfers het vaakst gerepareerd, maar ook bijna driehonderd rollators zijn door de vrijwillige monteurs nagekeken en hersteld. Ze zijn ook diverse keren in de verschillende tehuizen in Beilen op bezoek geweest om daar de rollators na te kijken. Verder wordt er doorlopend naaiwerk aangeboden en hersteld, maar ook klokken, tuingereedschap, lampen, computers, radio's en andere apparaten.

Altijd gezellig druk

Op deze feestelijke ochtend krijgen diverse bezoekers bij binnenkomst te horen dat ze nog even op hun beurt moeten wachten en volgens secreatris Catrien Venema, bestuurslid van het eerste uur, is het altijd zo druk. Het Repair Café is elke tweede ztaerdag van de maand geopend van 10.00 tot 13.00 uur en dan is het een komen en gaan van mensen met spullen onder de arm, in een tas of doos. De enige voorwaarde die de vrijwilligers stellen, is dat de aangeboden spullen schoon zijn. ‘Een stofzuiger met hondenharen of een koffiezetapparaat met een verschimmelde koffiefilter erin, zijn natuurlijk niet prettig om schoon te maken’, vertelt Roelie van der Kuylen.

Iets om naar uit te kijken

Ook zij was er vanaf het begin bij en kijkt er naar eigen zeggen elke maand naar uit om plaats te nemen achter haar naaimachine in het Repair Café. ‘Mijn man was net overleden toen ik in de krant het bericht las over de oprichting van het Repair Café. Ik wilde graag meer onder de mensen komen en zei tegen een vriendin dat het me wel leuk leek om vrijwilliger te worden. Het sprak haar en haar man ook aan en we zijn toen naar de eerste kennismakingsvergadering geweest. We zijn allemaal nog steeds met veel plezier vrijwilliger bij het Repair Café. Ik heb geen voorkeur voor naaiklussen, ik doe het graag. Thuis kruip ik ook vaak achter de naaimachine, anders vind ik de avonden in mijn eentje zo lang. Achter de naaimachine vergeet ik de tijd. Ik maak veel kinderkleren voor een stichting, dat geeft veel voldoening. Het werk bij het Repair Café geeft ook veel voldoening, want mensen zijn vaak zo blij dat iets gerepareerd is. En het is gezellig. We werken met een leuke ploeg vrijwilligers en helpen elkaar. Ook met de bezoekers hebben we de leukste gesprekken.’

Maatschappelijke functie

Catrien Venema beaamt dat. ‘Sommige mensen komen hier elke maand, vooral voor de gezelligheid, maar we zien ook elke keer veel nieuuwe gezichten. De koffie staat klaar en de sfeer is gemoedelijk. Wat dat betreft heeft het ook een maatschappelijke functie. Dat we in de bibliotheek gevestigd zijn, zorgt voor veel extra bezoekers. Voorheen zaten we in het Karspelhuis en daar hadden we meer ruimte, maar we vinden het hier prettiger omdat veel mensen spontaan een kijkje komen nemen. Ze zien dan wat we allemaal kunnen repareren, stellen wat vragen en komen later een keer terug met hun spullen.’

Samenwerking

Voorzitter Paul de Melker is ook blij met de locatie. Hij was al vrrijwilliger toen hij twee jaar geleden voorzitter werd en repareert zelf ook nog met veel plezier allelei apparaten. ‘Het mooie is dat ook de Historische Vereniging en de Oudheidkamer hier gevestigd zijn. We werken graag samen en tonen bijvoorbeeld beelden van vroeger tijdens onze openingstijden. Daar wordt met veel plezier naar gekeken. De ploeg vrijwilligers is heel hecht en de meesten zijn er vanaf het begin bij. Bezoekers kunnen een vrijwillige bijdrage in de fooienpot doen als ze iets hebben laten repareren en van die donaties kunnen we ons goed redden. We hebben weinig kosten, maar hebben soms wat gereedschap of materiaal nodig. Verder zorgen we voor koffie en Roelie bakt altijd iets lekkers, dus ook dat is goed geregeld.’ De cupcakes die vandaag werden geserveerd, zijn ook door Roelie van der Kuylen gebakken.