Zoveel slaap heb je écht nodig

Acht uur slapen per nacht is het beste, hoor je vaak. Maar het aantal uur slaap dat je nodig hebt, verschilt per persoon. Hoe kom je erachter wat voor jou geldt?

Een goede nachtrust hangt volgens deskundigen niet alleen van het aantal geslapen uren af. Je leeftijd en geslacht spelen ook een belangrijke rol. Vrouwen tussen de veertig en zestig jaar slapen bijvoorbeeld gemiddeld dieper en langer dan mannen van dezelfde leeftijd.

Als je boven de zestig bent, kun je genoeg hebben aan vijf of zes uur slaap. Feit is bovendien dat niet iedereen die acht of zelfs negen uur slaapt, uitgerust wakker wordt. De kwaliteit van je slaap lijkt dus belangrijker dan de kwantiteit.

Slaapexperts van de Amerikaanse National Sleep Foundation (NSF) stellen vier voorwaarden aan een nacht goed slapen – los van het aantal uur waaruit je nachtrust zou moeten bestaan. Volgens hen heb je waarschijnlijk een goede nacht gehad als:

  1. Je minstens 85 procent van de tijd die je in bed ligt, daadwerkelijk slaapt. Dit kan acht uur zijn, maar bijvoorbeeld ook zes uur.
  2. Je binnen maximaal dertig minuten in slaap valt. Volgens de NSF heeft bijna een derde van de volwassenen langer nodig dan een halfuur.
  3. Je niet vaker dan één keer per nacht wakker wordt.
  4. Je niet langer dan twintig minuten wakker ligt.

Voldoe je naar jouw idee niet aan de genoemde voorwaarden voor een goede nachtrust? Dan kunnen tips om beter te slapen je misschien helpen. Van een zwaartekrachtdeken tot eettips of het  feng shui inrichten van je slaapkamer, er is van alles te vinden. Helpen de huismiddeltjes en gadgets niet, dan is het geen gek idee om naar de huisarts te gaan. Die kan je medicatie voorschrijven of doorverwijzen naar een slaapexpert.

Bron: Amsterdam Slaap Centrum, Sleep Health Journal ​