Hip in een brommobiel

Een 45-km auto saai en lelijk? Ja, vroeger misschien wel. Anno nu zijn er hippe en duurzame modellen te koop. Met zo’n compact autootje blijf je mobiel. En nee, het is niet hetzelfde als een gehandicaptenauto.

Wat maakt een brommobiel, zoals de 45-km auto ook genoemd wordt, nu anders dan een personenauto? Allereerst is hij natuurlijk kleiner. Hij heeft twee zitplaatsen, maar door de ontbrekende achterbank wel een zee aan bagageruimte; 1000 liter of meer is niet ongebruikelijk.

 

De auto mag maximaal 350 kg wegen en is uiterst zuinig in het gebruik. Zijn lage gewicht maakt het autootje goed bestuurbaar. Bijkomend voordeel: er hoeft geen wegenbelasting voor te worden betaald. De brommobiel is een automaat en mag niet sneller dan 45 km per uur.

Een veel voorkomend misverstand is dat een 45-km auto hetzelfde is als een gehandicaptenvoertuig. Voor deze laatste is geen rijbewijs nodig. Voor een brommobiel geldt dat je een bromfietsrijbewijs moet hebben. Maar met een ‘gewoon’ rijbewijs B (auto) of A (motor) mag je ook achter het stuur. Medisch afgekeurd voor het rijden in een personenauto? Dan is de brommobiel een goed alternatief. Je rijdt op de weg, maar mag niet op de auto-of snelweg. Het is dus bij uitstek een stadsautootje.

 

Een brommobiel rijdt op diesel of elektrisch. Je betaalt in aanschaf meer voor een elektrische, maar de kosten zijn daarna lager, én je belast het milieu minder. Er zijn vele soorten verkrijgbaar, veelal lijkend op een ‘gewone’ auto en zelfs met open dak. Een nieuwe koop je vanaf €8000. In sommige gevallen vergoedt de gemeente de aanschaf via de WMO. Wil je eerst eens ervaren hoe het in de praktijk bevalt? Autobedrijf Hertz verhuurt 45-km auto’s.