Nederlanders zijn tevreden over hun e-bikes

Over welke e-bikes zijn fietsers het meest tevreden? De Consumentenbond vroeg ruim 3.400 Nederlanders naar hun ervaring met en mening over hun e-bike. Daar kwamen de volgende lijstjes uit voort.

Alle fietsen komen er goed van af: met een gemiddeld cijfer van 7,8 krijgt élk merk dat door consumenten genoemd wordt een ruime voldoende. Een aantal zit hier zelfs ver boven. Het merk Flyer voert met een waardering van 9,1 de lijst aan. Op de tweede plaats komt Kalkhoff (8,8), gevolgd door RIH met 8,6.

 

1.            Flyer: 9,1

2.            Kalkhoff:  8,8

3.            RIH:  8,6

4.            Koga: 8,4

5.            Pegasus: 8,2

6.            QWIC:  8,0

7.            Stella: 7,9

8.            Batavus: 7,8

9.            Sparta: 7,6

10.          Gazelle: 7,6

11.          Giant: 7,5

12.          Trek: 7,2

 

Als het gaat om een gunstige kwaliteit-prijsverhouding, worden Kalkhoff, QWIC en Stella het meest genoemd. Op het gebied van merkentrouwheid scoren Flyer, Pegasus, Kalkhoff, Koga en RIH hoog: bezitters van deze merken zullen vaker voor hetzelfde merk kiezen dan bezitters van een Giant, Sparta of Trek.

 

Tevredenheid

Over de prestaties van alle merken zijn vrijwel alle gebruikers tevreden. Bij Flyer zelfs 99,2 procent, waarvan 76,5 procent zeer tevreden. Ook Trek, dat het laagste cijfer krijgt, wordt door 87,1 procent van de gebruikers positief beoordeeld. ‘Slechts’ 34,3 procent van de gebruikers van dit merk is zeer tevreden. Bij de meeste merken is slechts een paar procent óntevreden. Trek is het enige merk dat erbovenuit steekt met vijf procent ontevreden gebruikers. Het overige deel van de gebruikers is neutraal.

 

1.            Flyer:    99,2 %

2.            RIH:       96,2 %

3.            Kalkhoff: 95,7  %

4.            Koga: 94 %

5.            Batavus:  92,5 %

6.            Pegasus:  92,5 %

7.            QWIC:   92,4 %

8.            Stella:   91,2 %

9.            Giant:   90,1 %

10.          Sparta: 90 %

11.          Gazelle: 89,3 %

12.          Trek:     87,1 %

 

Problemen en reparatiekosten

Bijna de helft van alle bezitters van een e-bike (45,4 procent) heeft weleens een of meerdere problemen gehad met de fiets. Bijna veertig procent van alle mankementen manifesteert zich in het eerste jaar na aanschaf. Flyer en Stella zijn op dit punt het betrouwbaarst, terwijl gebruikers van Trek en Sparta het vaakst problemen hebben. Het volgende rijtje geeft het percentage gebruikers weer dat nog nooit problemen heeft gehad:

 

1.            Flyer*: 69,7 %

2.            Stella**:  64 %

3.            QWIC: 63,5 %.

4.            Kalkhoff: 62 %

5.            Koga 57 %

6.            Giant*: 56,7 %

7.            Pegasus**: 56,6 %

8.            Gazelle: 56,2 %

9.            Batavus: 53,8 %

10.          RIH: 52,6 %

11.          Sparta*: 48,2 %

12.          Trek*: 45,4 %

 

*             Dit waren de oudste fietsen, met een gemiddelde leeftijd van vier jaar.

**          Dit waren de jongste fietsen, met een gemiddelde leeftijd van twee jaar.

 

De helft van de problemen doet zich nog binnen de garantieperiode voor. Wanneer er reparatiekosten in rekening worden gebracht, bedragen deze gemiddeld €266. Giant heeft met €173 gemiddeld de laagste kosten; Sparta en Trek de hoogste, met respectievelijk €328 en €373.

BRON: Consumentenbond