Middelbare scholen staan te popelen om weer te beginnen

De leerlingen van middelbare scholen mogen vanaf 2 juni weer naar school en dat betekent dat CS Vincent van Gogh en het Dr. Nassau College in Beilen zich voorbereiden op hun komst. Het vergt wat aanpassing om aan het protocol te voldoen, maar op beide scholen staat iedereen te popelen om elkaar weer te zien.

‘We hadden al het vermoeden dat we 2 juni weer open konden’, vertelt Klaas Beuker, teamleider van CS Vincent van Gogh. ‘Na de persconferentie hebben we het protocol er bij gepakt en plannen gemaakt. Wij kiezen ervoor om de klassen 1, 2 en 3 om de dag te laten komen. De klassen 3 komen vaker dan de klassen 1 en 2, omdat zij nog toetsen hebben en volgend jaar examen doen.’

Beuker zegt dat de verloren tijd niet meer ingehaald kan worden, maar dat de docenten van CS Vincent van Gogh het nu vooral belangrijk vinden dat de leerlingen en docenten elkaar weer zien. ‘Iedereen heeft elkaar gemist en is enthousiast om weer te beginnen. Een mentorles vinden we nu belangrijker dan bijvoorbeeld wiskunde. Het online lesgeven is overigens ook goed gegaan, al was dat in het begin wel spannend. Er zijn leerlingen die thuis een voorsprong hebben opgebouwd, anderen vonden het een stuk lastiger. Ook docenten moesten wennen.’

Anderhalve meter

Anderhalve meter afstand bewaren is op deze locatie overigens goed te organiseren. Beuker: ’Alle klassen hebben een eigen ingang, fietsenstalling, toilet en lokaal. We maken ook gebruik van de leerlingenruimte en de examenzaal, waar we meer tafels kwijt kunnen. De leerlingen blijven in hun lokaal, de docenten verplaatsen zich. Verder geven we geen praktijklessen. De komende periode is een goede test en kunnen we nog dingen aanpassen, voor het geval we ook in september nog te maken hebben met dit protocol.’

Eline de Jong, schoolleider van het Dr. Nassau College in Beilen, zegt dat het plan voor de heropening van de school klaarligt, maar nog goedgekeurd moet worden door de medezeggenschapsraad. ‘We moeten de officiële weg bewandelen voordat we de ouders kunnen informeren. Dat kan eind deze week pas. Ik kan wel zeggen dat het passen en meten was en dat we hebben afgewogen of het sociale of het cognitieve aspect belangrijker is. We hebben ons vooral afgevraagd wat wenselijk is voor de leerlingen.’