BMX’er Nick Kuijer: Switchen tussen brede en smalle banden

Beilen/Assen - Hij staat te boek als een groot BMX-talent. Nick Kuijer, uitkomend voor FC Unitas in Assen, pakte anderhalve week geleden niet voor niets met overmacht de Nederlandse titel bij de NFF.

Toch gooit de 19-jarige Beilenaar niet álles op het fietsen, zijn maatschappelijke carrière na de sport vindt hij ook belangrijk. En dus switcht Nick in het dagelijks leven als vrachtwagenchauffeur en BMX’er regelmatig tussen brede en smalle banden.

Verkocht

Nick Kuijer kan zich nog goed voor de geest halen toen hij werd gepakt door het BMX-virus. ‘Ik was 9 jaar en mocht van mijn ouders in Dedemsvaart voor mijn verjaardag een fiets uitkiezen. En ja, toen ik de crossfiets zag, was ik verkocht. In Beilen had je wel een baantje met wat bultjes, maar voor het echte werk moest ik in Assen zijn, bij FC Unitas. Daar ben ik nu al tien jaar lid.’

Het mooie aan BMX? ‘De adrenaline die tijdens de race door je lichaam gaat. Het moment dat je van dat startblok naar beneden schiet, het door de bochten vliegen, het springen over de bulten... Kicken! Maar ook de lol die je hebt met de jongens tijdens de training. FC Unitas is één grote familie, we komen ook sociaal gezien veel samen, zoals bij verjaardagen. Een seizoen is zó voorbij. En dat kijk je alweer uit naar het volgende seizoen.’ 

Grossieren in titels

In Assen bleek Nick de benen uitstekend te kunnen laten malen op de pedalen. Wat heet, hij grossierde bij de jeugd in regionale en provinciale titels en pakte in 2016 de nationale titel in de categorie tot 16 jaar. En onlangs kwam daar een mooie gouden NK-medaille bij. Op zijn thuisbaan bij FC Unitas werd hij Nederlands kampioen in de categorie 18 jaar en ouder. Tijdens zowel de manches, de halve finale als de finale liet Nick de concurrentie ver achter zich.

Lachend: ‘Dat ging lekker, ja. Ik had niet verwacht dat het zó gemakkelijk zou gaan. Het was overigens wel jammer dat mijn grote concurrent Rick Ouwendorp uit Kootwijkerbroek wegens een blessure niet in Assen kon rijden. Hij had het me nog wel moeilijk kunnen maken. Kijk, die titel is mooi, maar ik versla dan het liefst ook mijn grootste concurrenten. Dat geeft zo’n kampioenschap alleen maar meer glans.’

Herkansing

Nick hoopt wat dat betreft op een herkansing op sportcentrum Papendal. In Assen werd het NK verreden onder de vlag van de Nederlandse Fietscross Federatie (NFF), op 11 oktober staat in Arnhem het NK van de KNWU op het programma. ‘Het zou mooi zijn als Rick er dan ook bij is.’

De állerbesten, weet ook Nick, rijden bij de Elite. Dat zijn ook de toppers die onderling tickets voor de grote internationale kampioenschappen en de Olympische Spelen verdelen. Mannen die dag en nacht met de sport bezig zijn en daarin financieel gesteund worden door het NOC/NSF. ‘Ik zou dit jaar in de Elite kunnen rijden, maar dan weet je haast zeker dat je alleen ‘meerijdt’. En als ik wedstrijden rijd, wil ik voorin meedoen, winnen. Als dat niet kan, ga ik me ergeren. En dat gaat dat ten koste van mijn plezier en motivatie.’

Machtig

Nick zou zich fulltime kunnen storten op het BMX’en, maar de Beilenaar koos een ander pad. Sinds een jaar heeft hij zijn groot rijbewijs op zak en zit Nick nu drie maanden ‘vast op de vrachtwagen’ voor Transportbedrijf Redder Staphorst. Hij zorgt onder meer voor de bevoorrading van supermarkten. ‘Mooi werk. Het is machtig om met een vrachtwagen te rijden, lekker rustig en ik kan mijn eigen ding doen.’

‘Ja, natuurlijk zou ik vijf jaar lang alles op fietsen op het hoogste niveau kunnen gooien. Maar daarna heb je een lege bankrekening en moet je alsnog je plekje zien te vinden in de ‘normale maatschappij’. Nu kan ik lekker fietsen én ik verdien geld op de vrachtwagen. Het voelt goed zo, ik ben tevreden met de keus die ik heb gemaakt.’

Tekst: Robbert Willemsen

DJ Don Diablo als sponsor. En rijden in coronatijd

Aan BMX’en op niveau hangt een pittig prijskaartje. Een fiets moet bijvoorbeeld om de twee jaar vervangen worden en wie zoals Nick ook internationaal rijdt heeft reis- en verblijfkosten. Al met al schommelt het jaarlijkse all-in budget voor hem tussen de 10.000 en 15.000 euro.

Gelukkig heeft de Beilenaar sponsors. Eén van hen is een bekende Nederlander, de wereldberoemde DJ Don Diablo. ‘Mijn vader kent de broer van Don Diablo en diens zoontje, een fietscrosser, wordt ook gesponsord door Don Diablo. Hij steunt naast zijn neefje een hele ploeg jonge rijders. En toen ik ter sprake kwam, zei hij: dan neem ik Nick er ook bij. Zo is het gekomen, haha. En natuurlijk ben ik daar heel blij mee.’

Ook Nick moet wat zijn sport betreft schipperen in coronatijd. ‘De baan was dicht, de sportschool ook. Dus trok ik buiten maar wat sprintjes voor mezelf en het laden en lossen van de vrachtwagen is al krachttraining op zich!’

Moeder

Wedstrijden werden afgelast, zowel nationaal als internationaal. ‘Jammer, want tijdens het racen wil ik natuurlijk ook mijn sponsors goed in beeld brengen. Maar ik begrijp goed dat het zo moet. Kijk, ik had dit seizoen een wedstrijd in Italië kunnen rijden. Dat hebben we niet gedaan. Mijn moeder werkt in de ouderenzorg en juist in Italië was het risico te groot geweest het virus mee naar huis te nemen. Met alle mogelijke gevolgen van dien.’