Drukte van belang aan stille kant van de vaart tussen Hooger- en Hijkersmilde: groot en klein verkeer in optocht over en naast smal asfalt

De stille kant van de Drentse Hoofdvaart tussen Hooger- en Hijkersmilde doet z’n naam bepaald geen eer aan. In optocht rijdt het verkeer, groot en klein, over én naast de smalle weg.

De gevolgen van de enorme verkeerspiek laten zich raden: ramen trillen in de sponningen, bermen worden volledig aan gort gereden en ouders durven hun kinderen nauwelijks op de fiets van huis te laten gaan.

‘Onze buurvrouw moet wandelen om te revalideren...’

Maar ook voor volwassenen levert de drukte ongemakken op. ,,Om te revalideren moet onze buurvrouw dagelijks een stuk wandelen. Maar dat kan nu gewoon niet. Er is veel te veel verkeer. En als het regent, is het wegdek bezaaid met modder. Glibbert ze alle kanten op. Ons zoontje is ook al van de sokken gegaan met z’n step. Het arme kind zag er niet uit. Het is echt levensgevaarlijk’’, zegt een bewoonster van de Vaartweg, zoals de stille kant officieel heet.

De oorzaak van de drukte is aan de andere kant van het water te vinden. Daar ligt een stuk van de N371 eruit, omdat de weg op die plek wordt voorzien van een nieuwe asfaltlaag. Ook de op- en afrit van de weg Emmen-Drachten (N381) zijn als gevolg hiervan afgesloten.

‘Ik snap werkelijk niet waarom er borden en verkeersregelaars staan’

Zowel op de weg langs de Drentse Hoofdvaart als op de Frieslandroute wordt het verkeer omgeleid. Op de N381 is er geen ontkomen aan. Voor het doorgaande verkeer langs het kanaal zijn de omleidingen lang en dus kiest menig bestuurder voor de sluiproute aan de stille kant.

,,Ik snap werkelijk niet waarom ze aan weerskanten van dit deel van de Vaartweg borden en verkeersregelaars hebben neergezet. Die lui zitten lekker in hun auto en laten gewoon al het verkeer door’’, zegt een bewoner schouderophalend.

Bij de Spiersbrug en de P.H. Brug staan inderdaad borden: Alleen lijndiensten en bestemmingsverkeer toegestaan. ,,Hoe kan het dan dat het hier zo druk is? Dit is echt niet alleen maar lokaal verkeer. Er rijden hier ook allemaal vrachtwagens, terwijl er eigenlijk geen bedrijven zijn waar vrachtwagens komen laden of lossen’’, zegt de man.

Dat ook vrachtwagens over het smalle asfalt denderen, is volgens één van de vier verkeersregelaars niet waar. ,,Ik laat alleen vrachtwagens door die bij één van de boeren moeten zijn. Hebben ze hier niets te zoeken, stuur ik ze via Hijken naar de A28 bij Beilen. Dat geldt sowieso voor alle trucks met een buitenlands kenteken.’’

Trekkers en personenauto’s worden doorgelaten

Trekkers, hoe groot en zwaarbeladen ook, worden doorgelaten. En dat geldt evenzo voor personenauto’s. ,,Drie tractoren vallen onder het bestemmingsverkeer. En van de provincie hebben wij opdracht gekregen de personenauto’s ook door te laten. Allemaal, dus ook de auto’s zonder ontheffing’’, aldus de verkeersregelaar.

De regelaar in het opvallende gele pak spreekt naar eigen zeggen geregeld met aanwonenden. ,,In eerste instantie waren er veel klachten, maar nadat ik het had uitgelegd, was er ook begrip. En ik heb tegen de mensen gezegd: jullie moeten even door de zure appel heen bijten. Op 20 oktober is dit deel van de werkzaamheden klaar en gaat het verkeer weer naar de andere kant van het water.’’

Dat klopt precies met de planning van de provincie Drenthe. Maar die vermeldt ook dat van 20 tot 30 oktober een weggedeelte van de N371 ten zuiden van de P.H. Brug wordt aangepakt. Ook dan zijn er omleidingen en is de kans groot dat veel bestuurders kiezen voor de stille kant van Hoogersmilde naar Geeuwenbrug.