Larissa vecht voor haar kapsalon

Larissa ten Bulte noemt het ondernemerschap nog steeds de beste keuze die ze ooit maakte, maar de coronacrisis heeft grote impact op de eigenaresse van Lovely Hair. Ze verhuisde eind vorig jaar naar de Ettenstraat, maar kon daar slechts een paar weken genieten van een volle agenda.

Op 1 december werd Lovely Hair geopend en op 14 december moest Larissa de deuren weer sluiten vanwege de lockdown. ‘Het was in die eerste weken van december heel druk’, vertelt ze. ‘We hebben zo’n achthonderd trouwe klanten die ook op onze vorige locatie aan de Eursingerweg klant waren. Van half september tot 1 december hebben we verbouwd en veel klanten waren nieuwsgierig naar de nieuwe salon. Op de maandag voor de lockdown hebben we nog tot twaalf uur ’s nachts klanten geholpen, maar nu zijn we alweer ruim een maand gesloten.’

Slapeloze nachten

Die sluiting bezorgt de jonge ondernemer slapeloze nachten, want ze blijkt niet in aanmerking te komen voor steunmaatregelen van de overheid. ‘Ik ben in 2018 voor mezelf begonnen en mijn bedrijf is in de afgelopen jaren gegroeid. Daar ben ik trots op, want ik heb er hard voor gewerkt. Maar de omzet die bekeken wordt om in aanmerking te komen voor maatregelen is te hoog. En er wordt gekeken naar het salaris van mijn partner. Het komt er op neer dat ik mijn vaste lasten moet betalen van mijn spaargeld. Gelukkig ben ik altijd heel zuinig geweest. Premier Rutte heeft het over ‘samen’, maar ik voel mij helemaal niet gesteund. ‘Samen’ bestaat voor mij uit mijn team, huurbaas en partner. Dankzij hen ga ik het redden.’

Want op de vraag of haar kapsalon de crisis gaat overleven, zegt Larissa zonder nadenken ‘ja’. Ze is gepassioneerd over het kappersvak, betrokken bij haar klanten, blij met haar twee collega’s en de nieuwe locatie in het centrum. ‘De nieuwe salon is veel groter dan de vorige en ik heb bij de inrichting al rekening gehouden met de anderhalve meter-regel. Als we straks weer open gaan, zijn we er helemaal klaar voor. Ik heb mijn hart en ziel in deze salon gestopt en ben niet van plan om dat op te geven. Tegenslag heeft me tot nu toe altijd sterker gemaakt.’

Tips

Larissa en haar collega’s Marije Haveman en Ruth Sarah Foget hebben overigens niet stilgezeten. Er zijn filmpjes gemaakt en gedeeld via Instagram, met verschillende tips over haarverzorging. Haarproducten kunnen bezorgd worden en sinds kort heeft Lovely Hair een pasfotoservice.

Larissa: ‘Mijn locatie tegenover het gemeentehuis is ideaal. Pasfoto’s laten maken mag tijdens de lockdown, op afspraak. Voor klanten is het handig dat ze eerst hun haar kunnen laten knippen en dan meteen op de foto kunnen. Door deze nieuwe dienst hebben we toch weer iets te doen en komen er weer wat mensen over de vloer. Dat is fijn, want het contact met klanten mis ik enorm. Van veel klanten krijgen we trouwens lieve berichtjes, daar zijn we heel blij mee.’

Voor mensen die dringend toe zijn aan een kappersbehandeling heeft Larissa een paar tips. ‘Zelf knippen is geen optie en voor het kleuren van het haar kan ik alleen maar adviseren om niet te kiezen voor een middel van de drogist. Blijf bij de vertrouwde kapperskwaliteit, breng het haar in model met een goede gel, verzorg het met bijvoorbeeld een masker en kom na de lockdown terug bij de kapsalon waar je altijd goed bent geholpen.’